A napokban ér véget a kosárlabda Európa-bajnokság, amelyen a magyar csapat a történelmi nyolcadik helyet érte el. Magyarország 48 éve nem szerepelt ilyen jól. Szeptemberi sorozatunkban ezért három részben a kosárlabdával foglalkozunk.
Szabályok
A kosárlabda egy izgalmas csapatjáték, szabályai viszonylag egyszerűek, eszközigénye pedig igen csekély, ha a pálya rendelkezésre áll. Két ötfős csapat játssza, az nyer, amelyik a játékidő alatt több pontot szerez úgy, hogy a labdát bejuttatja az ellenfél kosarába. A kosarakat a föld fölött 10 láb (305 centiméter) magasan, palánkon helyezik el.
A pálya négyszögletes, középen felezővonallal kettéválasztott. Ha a támadó csapat a felezővonal mögött hozza játékba a labdát, 8 (az NBA-ben 10) másodperce van átjutni a vonalon. Ha nem sikerül, a védekező csapatnál a labda. Ha a támadók egyszer átjutottak a felezővonalon, nem hátrálhatnak vissza mögé, különben elveszítik a labdát.
A játékosok a labdát a kosár felé passzolhatják vagy vezethetik. A labdát birtokló csapat a támadó, a másik pedig a védekező szerepben van. A támadóknak 24 másodperc támadóidő áll rendelkezésükre, hogy kosárra dobjanak. A védők próbálják a támadóktól megszerezni a játékszert, illetve lepattanóból ellentámadást vezetni. Ha valamelyik csapat az ellenfél kosarába juttatja a labdát, két pontot szerez és a másik csapat indíthat támadást. Ha a kosarat a hárompontos vonalon kívülről dobták, a csapat három pontot szerez. A szabaddobásokat a kijelölt pontról kell elvégezni és egyenként egy pontot érnek. A bírók két vagy három szabaddobást ítélnek meg egy szabálytalanságért, annak súlyosságától függően. A labdát kosárra vezető támadójátékos ellen elkövetett szabálytalanság minden esetben három büntetővel szankcionálandó. Kisebb szabálytalanságokért csak akkor jár szabaddobás, ha sok van belőlük, ekkor 1+1 esélyt kap a támadó csapat: ha az első büntetőből pontot szerez, másodikat is dobhat, ha az elsőt kihagyja, a lepattanó játékban marad.
A kosárlabdamérkőzés két félidőre és négy negyedre oszlik, a profik között a negyedek maximum 12 percesek, korosztályos mérkőzések esetében 6, 8, 10 percesek lehetnek. A negyedek között rövidebb, a két félidő között egy hosszabb szünetet kell tartani. A csapatok félidőben térfelet cserélnek. A negyedek úgy kezdődnek, hogy a bíró a kezdőkörben feldobja a labdát, amiért a két csapat egy-egy játékosa felugrik és igyekszik saját csapatához juttatni a labdát. A labda akkor van kint, ha az alapvonalon vagy az oldalvonalon kívül lepattan, ameddig nem pattan le, játékban marad, tehát a levegőből vissza lehet juttatni a játéktérre.
Játékosposztok
Center. Általában a csapat legmagasabb játékosa, aki támadáskor az ellenfél kosara előtt áll. Ilyenkor az a feladata, hogy passzt fogadjon és pontot szerezzen, valamint blokkolja a védőket, segítse csapattársai pontszerzését és értékesítse a lepattanókat. Védekezéskor fő feladata a támadók blokkolása, passzaik elcsípése, valamint a lepattanók megszerzése.
Forward. A második legmagasabb játékos, aki szükség esetén a kosár alá is bejöhet, de fő feladata a szárnyakon és a szögletben való játék. Támadásnál passzokat fogadnak és tovább passzolnak, illetve kosárra dobnak a szélekről, védekezéskor feladatuk a szárnyakon való előretörés megállítása és a lepattanók megszerzése.
Guard. Általában a legalacsonyabb játékos, gyorsasága a legfőbb erénye. Feladata a labdavezetés, irányítás, passzolás, jó támadóhelyzetek kialakítása. Támadásnál a távolabbi dobásokat is el kell vállalniuk, főként a szélekről, védekezésnél elsődleges feladatuk a passzok blokkolása, a labda megszerzése, ellentámadás indítása.
Gyakran előforduló hibák és szabálytalanságok
Lépéshiba. A kosárlabdában a labdát csak pattogtatva lehet vezetni, a labdának kettő lépésenként érintenie kell a talajt, másként nem szabad haladni vele. Ha a labdát vezető játékos ezt megsérti, a labda a másik csapaté lesz.
Kétszerindulás. A kosárlabdában csak egyszer lehet a labdával elindulni. Ha a játékos a labdát megragadva megáll, passzolnia kell, máskülönben elveszíti a labdát. Ugyanez történik, ha a játékos a labdával felugrik, majd dobás nélkül két lábbal földet ér.
Dobás közbeni fault. Ha a támadó játékos ellen dobás közben szabálytalankodnak, például lökik vagy megütik a kezét, de a dobás eredményes, a kosár érvényes, és utána egy büntetődobás is jár. Ha a kosár nem megy be, annyi büntetőt dobhat, ahány pontos kísérlet közben történt a fault.
Kipontozódás. Ha egy játékos a mérkőzés során 5 (az NBA-ben 6) személyi hibát vét, kipontozódott, azaz csapatának le kell őt cserélni és azon a meccsen többé már nem térhet vissza a pályára. Személyi hibának számít az ellenféllel való bármilyen tiltott fizikai kontaktus, főként ütés, lökés, rúgás, gáncsolás.
Technikai hiba. Ezt az edző és a játékosok egyaránt elkövethetik, különösen a sportszerűtlen viselkedés, a játékhoz nem méltó nyelvhasználat, agresszív viselkedés a játékvezetővel, de akár a reklamálás is ide tartozhat.
A sorozat következő részében az amerikai bajnoksággal, az NBA-vel foglalkozunk. Érdemes követni minket!